
Onder de noemer van KISS wil ik dit met je delen. Helaas bedoel ik niet de rockband maar de afkorting: Keep It Simple and Stupid.
Vier vragen van één woord.
Vier vragen die veel betekenis kunnen hebben voor CSF leerlingen.
Vier vragen die elke leerkracht zo kan toevoegen aan zijn les. Specifieker: na de uitleg en voor het starten van het zelfstandig werk.
Waarom deze woorden? zelfverzonnen? Natuurlijk is dit ook Evidence Based:
1. Vragen? Socrates gebruikte al de Socratische method, waarbij hij door vragen de kennis en redenering van zijn leerlingen aanscherpte.In de cognitieve psychologie wordt het stellen van vragen gekoppeld aan metacognitie (nadenken over het eigen denken). Door vragen te stellen, stimuleren mensen hun eigen denkproces en begrip.
2. Opmerkingen? Opmerkingen kunnen wijzen op kritische analyse en reflectie. In de wetenschap wordt feedback vaak gekoppeld aan formatieve evaluatie, waarbij commentaar helpt om leer- en ontwikkelprocessen bij te sturen. In de communicatiewetenschap speelt constructieve feedback een rol bij effectieve samenwerking en probleemoplossing.
3. Wensen? Wensen kunnen voortkomen uit intrinsieke motivatie. Volgens de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan) zijn autonomie, competentie en verbondenheid cruciaal voor motivatie.
In onderwijs en coaching wordt rekening houden met wensen van leerlingen vaak gekoppeld aan differentiatie en gepersonaliseerd leren.
4. Ideeën? Ideeën vallen onder divergent denken, een kernaspect van creativiteit (Guilford, 1950). De creativiteitspiramide van Bloom laat zien dat het genereren van ideeën de hoogste vorm van denken is. In groepsdynamiek spelen ideeën een rol bij brainstorming en co-creatie, waarbij verschillende perspectieven samen innovatieve oplossingen opleveren.
De voordelen zijn enorm als deze vier categorieën samen voorvallen in het onderwijs, zeker bij hoogbegaafde en dubbel bijzondere kinderen. Ze helpen om nieuwsgierigheid, reflectie en creativiteit te stimuleren.
Meer lezen?: www.keiplus.be