Model Keiplus
Elke KEI is anders. Elke KEI is uniek! Elke KEI verdient een passende ondersteuning.
Focus op kleuters, lagere school kinderen, hun ouders én de school.
18 apr 2025 10:00
Elke KEI is anders. Elke KEI is uniek! Elke KEI verdient een passende ondersteuning.
18 apr 2025 10:00
Onder de noemer van KISS wil ik dit met je delen. Helaas bedoel ik niet de rockband maar de afkorting: Keep It Simple and Stupid.
16 apr 2025 22:30
Ruimte en natuur spelen een belangrijke rol in de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Deze kinderen hebben vaak een verhoogde gevoeligheid, een intensere beleving en een sterkere behoefte aan autonomie en stimulatie. Onderzoek toont aan dat natuurlijke omgevingen een krachtige ondersteuning kunnen bieden op al deze vlakken.
18 mrt 2025 10:00
1. Multimethodische benadering De multimethodische benadering combineert verschillende meetinstrumenten en perspectieven om een compleet beeld van een leerling te krijgen (Pfeiffer, 2015). Dit voorkomt dat hoogbegaafde kinderen over het hoofd worden gezien, bijvoorbeeld door cultureel bepaalde verschillen of andere kenmerken, zoals hoogsensitiviteit of leerproblemen.
18 feb 2025 10:00
Hoi, ik ben Nick.
18 jan 2025 10:00
My top three practices to use, start with: A nurturing safe environment and tolerance for asynchronicity. Next a strength based, talent focused approach with supporting and addressing the disabilities. And lastly: See the needs of the students and see the needs of the teacher.
4 jan 2025 10:00
Wat als er..
18 dec 2024 10:00
Hoogbegaafde kinderen hebben unieke emotionele, sociale en cognitieve behoeften. Een autoritatieve opvoedingsstijl, gekenmerkt door warmte, ondersteuning, duidelijke grenzen en stimulering van autonomie, wordt vaak gezien als de meest geschikte stijl voor het bevorderen van de ontwikkeling van deze kinderen (Baumrind, 1966).
10 dec 2024 10:00
Onderzoek toont aan dat leraren en ouders vaak onbewust verschillen in verwachtingen hebben van jongens en meisjes. Hoogbegaafde meisjes worden vaak minder herkend omdat ze geneigd zijn hun intellectuele capaciteiten minder te tonen of zelfs te verbergen om sociale acceptatie te behouden (Bianco et al., 2011). Dit kan leiden tot gemiste kansen voor gerichte begeleiding en stimulering.
1 dec 2024 10:00
Dubbel bijzondere kinderen, ook wel twice-exceptional of 2e-kinderen genoemd, vormen een unieke groep in het onderwijs en de samenleving. Deze kinderen combineren hoge intellectuele capaciteiten met leer- of ontwikkelingsproblemen zoals ADHD, autisme of dyslexie. Door deze dubbele kenmerken lopen zij een verhoogd risico om niet als uniek individu herkend te worden, wat kan leiden tot gemiste kansen in hun ontwikkeling. Het zien, begrijpen en ondersteunen van deze kinderen is cruciaal voor hun welzijn en succes.
18 nov 2024 10:00
IKIGAI
18 okt 2024 10:00
De evolutie van de verschillende theorieën en modellen met hun bijhorende verschuiving in visies op intelligentie en hoogbegaafdheid, is te beschrijven in 4 fasen.