Ben jij klaar voor school?

Gepubliceerd op 27 augustus 2025 om 10:00

De vakantie is bijna voorbij… en dan begint school weer! Voor veel kinderen is dat spannend, en dat geldt zeker ook voor hoogbegaafde kinderen. Misschien voel jij je zenuwachtig omdat je niet weet wat er gaat komen, of omdat je bang bent dat het saai of juist moeilijk zal worden. Dat is heel normaal. Hieronder vind je tips die jou kunnen helpen.

1. Praat over je gevoel

Het helpt om te vertellen dat je zenuwachtig bent. Bijvoorbeeld tegen je ouders, een vriend(in) of een leerkracht. Onderzoek laat zien dat het delen van gevoelens spanning kan verlagen, omdat je merkt dat anderen je begrijpen (Zeidner & Matthews, 2011).

2. Maak een plan

Soms helpt het om vooruit te denken: wat neem ik mee, wie zie ik terug, waar kijk ik naar uit? Een lijstje maken geeft overzicht en zorgt dat je hoofd rustiger wordt. Uit onderzoek blijkt dat plannen helpt om stress te verminderen en je meer controle te laten voelen (Schunk & DiBenedetto, 2020).

3. Zoek iets leuks op school

Hoogbegaafde kinderen vervelen zich soms, en dat kan een bron van stress zijn. Kijk daarom of er iets leuks is waar je naar uit kan kijken, zoals een boek lezen, een uitdagende opdracht of een praatje met een klasgenoot. Als je weet dat er ook leuke momenten komen, voelt de start minder zwaar (Neihart et al., 2016).

4. Gebruik ademhaling

Als je zenuwachtig bent, gaat je hart sneller. Probeer dan rustig in en uit te ademen. Een paar keer diep ademen zorgt dat je lichaam kalmer wordt. Dit werkt echt, want ademhalingsoefeningen verlagen stress en helpen je om je beter te concentreren (Súilleabháin et al., 2018).

5. Denk aan eerdere keren

Herinner jezelf eraan dat je eerdere schooljaren ook bent gestart. Het leek misschien spannend, maar je hebt het wél gedaan. Dat betekent dat je het dit jaar ook kan. Psychologen noemen dit "zelfvertrouwen bouwen door eerdere ervaringen" (Bandura, 1997).

 

Bronnen (APA 7)

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman.

Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (2016). The social and emotional development of gifted children: What do we know? (2nd ed.). Prufrock Press.

Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social-emotional learning: Theory, research, and practice. Contemporary Educational Psychology, 60, 101830. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101830

Súilleabháin, P. S., Howard, S., & Hughes, B. M. (2018). The impact of stress management interventions in the classroom: A systematic review. Psychology in the Schools, 55(7), 871–886. https://doi.org/10.1002/pits.22139

Zeidner, M., & Matthews, G. (2011). Anxiety 101. Springer Publishing Company.

.